Feb 2, 2010

Penagih kopi

Selain dari cokelat, saya adalah penagih kopi. Hahaha. Apa saja yang haku tak ketagih. Yes, I know. Kafien tak bagus. But I can’t resist it. Kopi, teh & cokelat selalu menggoda saya. Auwww…


Saya baru saja pekena kopi Vietnam pemberian cik Dal comel ;)
Pertama kali saya tau tentang kopi Vietnam dari rancangan Kembara Chef Wan. Saya suka rancangan masak-masak jugak. Waduh, masa tengok si Chef Wan hirup kopi pekat itu, terliur seyh. Terus terbayang kenikmatan hidu aroma kopi yang semerbak. Pergh…heaven! ;)

Kopi Vietnam, rasanya sedikit berbeza. Agak kelat & pahit. Harus kopi pahit kan. hehehe. Memang kaw kaw. Power. Baunya, tentulah aroma kopi segar. Harum. Dan sedikit ekstrak butter. Rasa & bau mcm buttercup.

Untuk hasilkan kopi yang betul betul kaw, anda harus tahu sukatan yang tepat. Mengikut selera kamu ya. Sukatan saya, 2sudu teh kopi (penuh macam bukit) & 2sudu teh gula (rata saja, saya tak suka manis), air panas menggelegak 100 darjah celcius, ¾ mug saiz medium. Cara bancuh kopi, seperti biasa saja, takde cara yang spesifik atau extraordinary. Hehehe.


Tadaaaa. Sudah siap!
Sedia untuk diminum.
Selamat mencuba kepada penggemar kopi!

Nota kaki : Mai secawan (slang omputih iklan kopi Radix) =p Wooooo…Fed won his 16th Grand Slam tittle! Over the moon dude! =)

9 comments:

cik EPAL said...

jarang minum kopi :D

"Fd_kZ" said...

alahai.. klu saya minum kopi.. harus berpusing2 umah .. huhuhu

m@Ri@ said...

maria xminum kopi

lemonade said...

kak, ipoh white coffee pun best! =)

Fathiyah said...

cik epal : oic

Fd_kZ : yeke.kopi mmg kaw kaw ;)

maria : maria pon tak minum kopi ke..

lemonade : yeke? nnt akak nak cuba la ;)

fabulous.farah said...

memang pekat!

jarang minum kopi, minum kat kg or kedai jer. kat umah nescafe jer

mrs SyeDiz said...

mak saya pesan, bancuh kopi/teh biar dia kembang kejap sebelum masuk gula, kopi tu kembang lagi kaw!

Fathiyah said...

fab farah : nescafe juga fav saya! =)

mrs syediz : wah,petua yg bgs nih.nnt kte try =)

anil lutaze said...

awak..saya baca buku persiapan sebelum mengandung.elakkan minom kopi atau kafein.minimumkan lah..sbb ia akan menganggu kesuburan.. ;D