Oct 22, 2009

Satu Buku

Sudah agak lama saya tidak membaca.

Maksud disini, membaca bahan yang punya input dan output yang berfaedah. Bukan majalah Mangga, Media Hiburan, URTV dan yang sewaktu dengannya. Jangan salah faham. Saya juga pernah baca majalah berbentuk hiburan seperti ini suatu masa dulu. Zaman muda belia. hehehe ;p

Bahan bacaan faveret :
Rapi – padat dengan isu kesihatan & kecantikan
Anis – kupasan isu agama & kehidupan
Pesona Pengantin – idea & panduan untuk bakal pengantin. Pengantin lama pun boleh baca kan. Hehehe ;p

Atas kesedaran, mulai bulan ini, saya lancarkan kempen membaca. Slogan, Satu Buku Satu Bulan ;) hehehe. Amvoi-amvoi, siap ada slogan tuh. Tak hengat na.


Kita mulakan dengan buku ini. Satu buku yang punya very high sentimental value. Pemberian ayahanda terchenta ;) Buku yang sarat dengan panduan berguna untuk masa depan kami. About pregnancy & parenthood. Bagus bukan ;) Oh, ayah memang suka membaca dan ayah paling suka hadiahkan kami buku. Bilang saja genre buku apa, sejarah, agama, politik, alam sekitar, ada saja tersusun rapi di rak buku.

‘Jadikan membaca budaya kita’

Saya kira, galakan membaca sangat penting. Harus dimulakan sejak kecil. Supaya bangsa kita lebih berilmu. Moga misi ini berjaya ;) Jangan hangat-hangat tahi ayam sudah ;p

Nota kaki : Saya bukan ulat buku ;p

9 comments:

cik mas said...

ye.. mari kita tanamkan minat membaca.. akak pun bkn ulat buku tapi nak anak yg rajin baca buku.. camano tu..??

m@Ri@ said...

sy tak suka baca buku ilmiah..teruk kan..huhu..tp tak terlewat lg kan nk mulakan minat membaca..ape kalat slogan sy 6 bulan 1 buku..hahah..teruk betul...

yunayuni said...

hehehe..selamat mencuba! :) reading is fun lah..hehe.boleh tambah ilmu pengetahuan.insya allah kalau parents rajin,anak pun boleh belajar dpd contoh.kekeke..

macam menarik aje bukunya.tu gambar depan tu gambar parents awk ke?heheh

NURUL said...

fathiyah...saya paling suka membaca. tp membaca bahan bacaan berbentuk novel dan sejarah je :).

tia said...

kakak, kt bermasalah dlm habit ni..sebab..kt tak ley focus bila nk membaca...
sekarang ni kt pinjam cerita a walk to remember..best, tp kt tak ley nk fokus..so, tersangkut kt page 53 dari dua mggu lps..hehe..camner ni?

Cahaya said...

sy sgt minat membaca. Tp novel la..Lama dh xbeli novel ni. Tp bab buku2 ilmiah ni, susah betul nk habiskn wlu satu bab..Camne tu:-)

Fathiyah said...

cik mas : insyallah,doa slalu supaya anak suka baca buku :)

maria : ok pe tuh ;)

yunayuni : betul3.cover dpn tuh ahmad tarmimi & family.pelakon tuh.

nurul : kte pon suka buku sejarah :)

tia : cite tuh sgt best! ms akak bc buku tuh dulu,siap verangan dpt pakwe yg sentimental cm tuh.hahahaha ;)

cahaya : kte slalu lupa cite novel yg kte pnh bc.hahaha.pelupa ;p

lemonade said...

kak, membaca amalan mulia. hikhik
luv 2 read ur blog la sis. kite link akak ok.

astalavista said...

sis...jemput..lau boleh...ada masa..ke majlis saya di subang..kan best dapat jumpa sis ...walhal kita di putrajaya je