Jan 18, 2009

Lagi 5hari

I'm getting buzier these days...
rasanya sume bakal pengantin akan melalui fasa ini kan??
do u??hehe *wink*

something I wanna share wif u

Do's & Don'ts for walimah

1. Majlis walimah dibuat ikut sunnah iaitu sekadar tercapai maksud utk menghebahkan perkahwinan & lahirkan rasa bersyukur

2. Adat yg diikut hanya yg selari dgn agama,bkn yg brtentangan & menyusahkan

3. Hidangan & segala persiapan dibuat sekadarnya,tidak membazir & berlebih-lebihan
"Janganlah kamu membazir kerana sesungguhnya org-org yg membazir itu merupakan saudara syaitan & syaitan itu amat engkar kpd Tuhannya" (Al-Israk;26-27)

4. Kaya & miskin dijemput,bkn hanya org kaya yg diraikan
"Makanan yg plg buruk adlh makanan dlm walimah yg mengundang org-org kaya saja utk makan,sedangkan org-org miskin tidak diundang" (Riwayat muslim dan Baihaqi dari Abu Hurairah)

5. Tetamu diraikan sama rata,tidak terlalu mengistimewakan layanan & hidangan utk org berkedudukan

6. Hiburan yg diadakan sesuai dgn akhlak & sayriat Islam,bkn hiburan yg melalaikan & menhingar-bingarkan majlis

Seberkat-berkat majlis ialah majlis walimah
tp sayang sekali kerna ramai yg mensia-siakan keberkatan yg diberikan oleh Allah SWT khusus bg mereka yg mendirikan rumah tangga

semoga majlis yg kita akan adakan ini diberkati Allah SWT
insyallah :)

nota kaki : tak sabar nak pegang, salam & cium tgn suami buat pertama kalinya..hehe..lps ni sudah boleh utk jalan pegang tgn kan?? ngehehe ;)

15 comments:

diHa said...

echehhh.. agak nakal statement nota kaki kak long.. hehee.. btol tuh, lepas nih kalu jln2 dh bole pegang2 tgn..

hurmm.. psl ari jumaat tuh, nti ape2 hal diha roger kt sopa k.. ;)

dibiuscinta said...

saya ada dengar berkaitan tepung tawar..yg mana tidak boleh dilakukan..pe pendapat awak? erm dgn mengelak dari melakukannye..apa pula perjalanan majlis yg boleh dilakukan..arap leh share pendapat ;)

.mawar. said...

bestnyer..sy pulak yg x saba. hehe

efmumsgirl said...

btul2.... pasni leh pgg2 tgn time jln2... ekekeke..... brla romantik.... tp skang dh jrg dating kt luar... dating kt umah jerla... adehhh............

nixa said...

hehe.. dah bulah dah.. bukan setakat pgg tgn je dek yah oi.. lebey2 pon boleh.. hahaha..

Azie said...

Ye c'fathi..lepas kawin selalu la pegang tangan suami..di samping dapat mengeratkan hubungan..dapat juga menghapuskan dosa2 kecil..
ustazah masa kita kursus kawin yg bagitau..dosa2 kecil akan gugur di celah2 jemari kita & pasangan =)

susudalambotol said...

oho. saya belum pernah pun bersalaman dgn ani yg ciuman segala :)

Mimie Nazirah said...

;)

Ecah said...

haaaa... mmg kalo ikutkan bersanding pun xbley.. ingat lg member husband kawin, dia nak marahkan mak mentua dia yg paksa soh bersanding, hari kenduri pengantin lelaki datang pakai jubah dan serban!!!!! nak terpengsan pengantin pompuan dibuatnye.. hak3x.. itu baru btul orang alim..

Fathiyah said...

diha : hehehe..bkn nakal tp gatai..haha..okies ;) no hal punya

dibiuscinta : oh,psl ni kte kene tulis entry khas plak..hehe..menepung tawar tuh adat org hindu.sblm kdtgn islam,adat org melayu byk dipengaruhi oleh adat2 hindu sbb pemerintah & rakyat beragama hindu.bila islam dtg,pemerintah & rakyat memeluk islam,sesetengah adat2 hindu ni msh dikekalkan.itu yg agak menyedihkan.sbb adat ini bertentangan dgn islam.ssh org melayu nak tinggalkan..so,kte sbagai generasi muda,cuba elakkan.pepatah melayu,biar mati anak jgn mati adat..cbrn nih :)

ilicious said...

can't wait 2 b there on ur day.. woohoo

Anonymous said...

fathiyah..
selamat pengantin baru yek...
semoga semuanya selamat n lancar..
amin...




*ur silent reader =)

Fathiyah said...

mawar : hehehe...LOL

efmumsgirl : rs best jer kan..romantika d amor..haha..dating kat umah pon ok ape..hehe..manja lebeh2 pon takpe..hehe

nixa : hehehe..mmg pon..kikiki ;)

Fathiyah said...

azie : ye???erm,kalo cm ni,slalu la kte nak pegang tgn syah :)

susudalambotol : sama la kita..hehe ;)

mimie nazirah : aih,senyum penuh makna????hehe

ecah : ye ke???kelakar juga cite nih..yelah,dia nak tegakkan hukum Allah..teguh pendirian tuh ;)

Fathiyah said...

ilicious : ya ya..nak jmpe kamu ;)

anonymous : thanks ye awak :) insyallah,mudah-mudahan selamat sumenye ;)