Aug 30, 2010

Amin

Den bet hari ini ramai yang bercuti kan. Alang-alang esok cuti merdeka, molek sangatlah kalau ambil cuti hari nih. Straight 4 hari cuti. Walla! Heaven. Tambah hepi la siapa yang cuti dari jumaat lepas sempena Nuzul Quran tuh ye. Hehehe.

Oklah. Mari kita kongsi sedikit ilmu untuk memantopkan amalan. Insyallah.

Dalam sebuah hadis riwayat Muslim dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda : “Apabila imam telah membaca ‘amin’, maka bacalah pula olehmu (makmum). Siapa yang bacaan ‘amin’nya bersamaan dengan ‘amin’ para malaikat, diampunilah dosa-dosanya yang telah lalu”

Dalam sehari semalam, makmum berpeluang ‘mengaminkan’ bacaan Fatihah imam sebanyak 6kali – 2kali dalam solat Maghrib, 2kali dalam solat Isyak, 2kali dalam solat Subuh.

Tapi…
Tahukah anda, pada bulan Ramadhan, makmum akan mengucapkan amin selepas Fatihah lebih banyak dari itu lagi?

Paling kurang lebih 20kali sehari, dinisbahkan dengan 20 rakaat solat sunat tarawih berserta 3 rakaat witir. Itu untuk 1malam saja. Belum kira 30malam bulan Ramadhan. Alangkah beruntungnya kalau menunaikan solat berjemaah pada bulan Ramadhan.

Petikan tazkirah dari majalah ANIS, ogos 2010

Selamat Berpuasa & Beramal. Mari kejar Lailatul Qadar! =)

Nota kaki 1: Den jugak yang cuti ciput, terpaksa kedekut & kemut untuk pastikan dapat cuti lama time raya. Huhuhu. Apo nak buek. Sudah nasib badan... =(

Nota kaki 2: MERDEKA!!!

7 comments:

P0cAhoNta$ said...

sonok bg org2 yg bekerja hari biasa Isnih-Jumaat & bercuti sabtu ahad. Amik leave sehari hari Isnin dah dpt cuti pjg sampai merdeka. Unlike cheq yg di utara nih. Nuzul Quran x cuti. btw fathiyah, mehla jwb tag

PurPLe LaDy AiFA said...

sm lah kita fathiyah.. x cuti pon arini. and raya pon x cuti sbb nak save cuti for my 2nd wedding sept nnti.. ;)

goblogbyfarah said...

cuti kita banyak lagi jangan jelessss!!!hehe..

raya balik mana fathi?

Ainul said...

ainul hr ni ambik cuti sbb nk p check up & ptg nak p klia sbb hntr adik balik rusia.
company kita siap paksa ambik cuti mandatori raya nanti.dah le raya kt sini je.huhuuhu baru plan nk cuti sakan hujung thn.

lemonade said...

thanx kak bg info rohani. :D

m@Ri@ said...

maria start cuti dr hari jumaat..smp harini selasa,..5hari..best2..pasni koyak cuti habis...haha..

Fathiyah said...

eira : ok.nnt kte jwb tag ye =)

aifa : oh,majlis bertandang lps raya ye.haruslah save cuti!

goblogbyfarah : best keje gomen,cuti byk.hehe

ainul : kene cuti mandatori ye.byk jgk cmpany yg srh amik cuti kan.kalo dpt cuti free,takpe jugak kan.


lemonade : sama2 =)

maria : amboi..syok betoi na =)