Aug 20, 2009

Ramadhan kali ini

Salam ramadhan semua ;) Macam mana persiapan untuk Ramadhan? Dah bersedia berpuasa pada hari pertama? Mungkin tak penat sangat puasa dalam 2hari ni sebab kita cuti. Minggu depan mungkin cabaran berpuasa akan lebih terasa. Ini kali pertama saya sambut ramadhan bersama suami terchenta ;) Teruja.

Dapat berbuka sama-sama. Solat terawikh di masjid bersama. Tadarus sama-sama. Masak, tetap saya sorang-sorang ;p Kalaulah suami saya pandai masak, boleh la den goyang kaki. Hehehe. Saya masak yang simple saja. Kononnya bulan puasa ni nak berdiet lah ;p Harap-harap turun 5kg. Hahaha.

‘Kejarlah Ramadhan tahun ini kerana belum tentu kamu akan ketemu Ramadhan di tahun berikutnya’.

Dulu, saya selalu diingatkan tentang ini. Ya, hidup dan mati kita hanya Allah sahaja yang tahu. Jadi, kejarlah seberapa banyak pahala pada Ramadhan kali ini seolah-olah kita tidak ketemunya lagi. Tapi, dalam masa yang sama, kita berdoa pada Allah moga dipanjangkan usia kita dan dapat ketemu Ramadhan tahun depan. Insyallah.

Ramadhan tahun ini, saya belum pasti berapa hari dapat berpuasa. Yalah, orang perempuan kan ada keizinan ‘cuti’ dari Allah. Beruntungnya seorang wanita yang ada rahim ini ialah dia bekerja dengan Allah. Jadi 'kilang ' manusia. Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh. 7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang dan puasa tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya. Cuti bersalin juga sehingga 60 hari, Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah. Unik kan makhluk yang bergelar wanita.

Mohon maaf atas segala kekurangan & salah silap
Selamat menunaikan ibadah puasa ;)

17 comments:

easyou said...

salam.puasa y pertama bersama jg, tp masih jauh dimata..;) maaf salah silap jg n selamat menunaikn ibadah puasa

+fnajiha said...

selamat berpuasa! kat sini, kite nak mintak maaf kalau ade salah silap. ;)
iAllah kita kumpul extra pahala bulan ramadhan ni, dengan memasak/sediakan makanan(hehe) untuk suami!

Werdah said...

salam,

selamat berpusa & beribadah

diHa said...

samat berpuase kak long! diha pon target nak turun kan berat 5 kg.. sama2 lah kite usaha! hhehehe!

mrs SyeDiz said...

slmt menyambut ramadhan fathi!

NURUL said...

selamat berpuasa fathiyah.

ungu violet said...

selamat berpuasa fathi..
kita tak sabar nak pose dgn suami :)

me said...

selamat berpuasa sis....hurm...bila2 leh berbuka kat rumah sis...suka hatu jew..

dibiuscinta said...

selamat menyambut ramadhan. Maaf andai pernah ada silap selama berkawan dalam alam siber ni..

dibiuscinta said...

selamat menyambut ramadhan. Maaf andai pernah ada silap selama berkawan dalam alam siber ni..

Cahaya said...

Salam Ramadhan fathi...
Semoga ramadhan kali ini membawa 1001 keberkataan buat kita semua:-)..Maaf salah & silap

~LIZA~ said...

selamat berpuasa to u too :)

lo.lo palazzo. said...

slamat berpuase jugak utk awak n hubby..
=)

m@Ri@ said...

menarik kata2 awak fathi...selamat berpuasa awak..kita pn first puasa dgn suami..=)

tia said...

kakak!selamat berpuasa!!jom sama-sama turunkan berat badan!

cahayasuci said...

Salam Ramadhan jua buat kak long dan abg long nun jauh diperatauan (hak3!)

thn nie first time kami sekeluarga x brsahur n brbuke ngan kak long ek...

n first time gak kak long brpuase sbgi isteri org... hihihi... kene masak sndiri la mak x bole tolong dah... keh3 =p

susudalambotol said...

selamat berpuasa, fathiyah. tahun pertama kan kita berpuasa dan beraya dgn adanya seorang suami? :)

semoga awak cepat sembuh.