Jun 5, 2008

Harga Minyak!!! naik lagi daaa...

Smlm,berita yg menggembarkan & plg menakutkan tlh pun berlaku..
ye...kenaikan harga minyak!!! berlaku plg tinggi dlm sjrh



ok,seperti yg diberitakan "penjimatan sbyk RM13.7 bilion menerusi penstrukturan semula subsidi petrol, diesel dan gas serta pendapatan levi yang dikenakan terhadap syarikat penjana tenaga bebas (IPP) dan pengeluar minyak kelapa sawit (POP) ini akan dibelanjakan semula bagi kepentingan rakyat dengan RM4 bilion diagihkan untuk dasar jaminan bekalan makanan negara, subsidi minyak masak (RM1.5 bilion), subsidi pembelian beras import (RM400 juta), subsidi tepung (RM200 juta), subsidi roti (RM100 juta) dan subsidi petrol, diesel dan gas (RM7.5 bilion)"

ye ke??? kita tgu dan lihat...
adakah setelah semua subsidi diberi utk kepentingan rakyat,maka harga minyak masak,beras,roti & minyak masak tidak lg akan naik mendadak seperti yg berlaku tak berapa lama dulu??

BUKTIKAN!!!

"bagi meringankan beban rakyat berikutan kenaikan harga runcit petrol dan diesel, pemilik kenderaan persendirian dengan kapasiti enjin sehingga 2000 cc dan pikap serta jip sehingga 2500cc akan diberi bayaran tunai RM625 setahun untuk setiap kenderaan,berkuat kuasa mulai 1 April lalu hingga 31 Mac tahun depan"
-petikan dr berita harian online.

anda percaya???
saya masih lg ragu2..
berapa byk kenderaan yg ada di malaysia???
anda pernah terfikir???
berapa pula belanja yg kerajaan perlu keluarkan khas utk bayaran tunai ini???

saya bukan pakar ekonomi utk menafsir segala perbelanjaan negara
tp,saya antara ribuan rakyat yg hidup makan gaji..
pernahkah "org-org yg berada disinggah sana" itu terfikir akan kepayahan segenlintir rakyat yg kais pg makan pagi,kais ptg makan ptg???
anak & isteri "mereka ini" mampu utk berbelnja mewah,memakai barangan berjenama..bermegah2 sahaja...
tetapi adakah mereka prihatin akan nasib org lain???
itu..saya pun kurang pasti...

bg sesiapa yg tidak setuju dgn pndgn saya..tak mengapa
ini adalah luahan & keluhan dr hati saya...

pening juga memikirkan perkara ni..
saya perlu menyimpan duit utk kawin...
semestinya perbelanjaan kenduri kawin akan meningkat...haih..
maka dgn itu,saya terpaksa menstuktur semula budget perbelanjaan harian...
harapan saya..semoga Allah meempermudahkan urusan saya & family :)

11 comments:

mawar said...

ya betul kak..saya bersetuju! cemerlang gemilang temberaangg!!!

en_me said...

ammvoiii.. cek nurul nak tawen ghupernyer.. fatutlaar marah2 gittewww.. kanns

hafsah said...

kat sini pon harga minyak naik.. AUD1.65 per litre.. dulu masa mula2 dtg sedolar je seliter.. botak2.. balik mesia pon naik jugak? kayuh beskal la pi hospital mcm ni.. hehe

nixa said...

aku pon bleh dikategorikan sebagai 'kais pagi makan pagi.. kais petang makan petang' tapi in monthly version la.. wahaha!


p/s : amin!

juelee said...

betou la kak fathiyah...belanja kahwen akan nek!!ape lagi tangguh lagi lama la nampaknyer..fenin2..fenin2..kalau taw gini 5 tahun lepas dah kawen dahh..

Diha said...

mmg agak mentensenkan bile harge minyak naik dgn mendadak mcm nih.. waduh kak long.. bagaimanakah.... huhu

Mimie Nazirah said...

aku tatau nak kata apa...
::sigh::

Fathiyah said...

mawar : hahaha..akak suka slogan awak tuh!!! setuju sgt2 :)

en.me : insyallah,semoga jadik kawen la saya ni...heehe..mst ler marah..geram..grrrr

hafsah : kalo tmpt keje dkt,kte pon nak naik beskal jer..hehe..harga minyak naik seluruh dunia..tanda2 akhir zaman..

Fathiyah said...

nixa : haih..aku pon versi pepatah cm ko gak la :) amin...

juelee : hi juelee..dah tunang ye..akak cam awak :) cpt la kawen..nnt hrga barang makin naik..tak rugi pon kawen cpt..hehe :)

diha : ntah la diha..kak long penin berhari2 pikio benda alah nih..haih..nasib bdn :)

mimie nazirah : keluhan dr dlm hati & sanubari??? -sigh-

Mimie Nazirah said...

heheh
otakku baru digest ; gambar itu adalah berlokasi di Petronas petrol pump...=p

Fathiyah said...

mimie nazirah : aah..btl tu..aku adalah slh seorang pengguna tegar PETRONAS..hehehe :)